Pizza Karpiel-Bułecka

Wszystko się pomieszało! W tv leciało Pójdę boso. Na kolację jadłam pizzę z obiadu. A na jutro mam bułecki, hej.

Jak już może ktoś zauważył, ja i ciasto drożdżowe równa się pięć minut roboty. Dłużej nie wytrzymuję. Pizza była podobna do tej The Best i też była świetna. Zrobiłam ją wczoraj, wstawiłam do lodówki i dziś wyjęłam. Czekanie zajmuje tu najwięcej czasu, który można spożytkować w dowolny sposób.

Nawet zimna pizza smakowała tak dobrze, że nie zdążyłam jej podgrzać, a już zniknęła w otchłani ciała mego. Cóż, życie! :)

Całe szczęście, że nie dałam rady zjeść całej na obiad. Siedzę zagrzebana w papierach, jak jeż w zimie. O tej porze, czyli przed północą, powinnam już patrzeć błogim wzrokiem na SPAKOWANY plecak. Powinnam stać nad nim na jednej nodze. W piżamie. Z nałożonym kremem pod oczy (ach). I nie zastanawiać się wcale, dlaczego mam całą szafę na wierzchu. I dlaczego, do cholery,tak bardzo lubię podróżować, że w poniedziałek rano mam być w Cieszynie. We wtorek rano jadę na południe od Katowic.W środę gdzieś między Katowice a Częstochowę. W czwartek planuję odwiedzić Gród Kraka. A w piątek wrócić. Weekend wolny! Za to w poniedziałek i wtorek powtórka z rozrywki. Historia lubi się powtarzać.

The best pizza in the world

Wersja ze świeżymi drożdżami

Ilość porcji: 2 cienkie pizze o śr.33 cm lub 1 pizza i 6 bułeczek | Trudność: bajecznie łatwe |

Czas przygotowania: 5+5 minut | Czas oczekiwania: 15 minut (zaczyn) + 3 godziny |

Czas pieczenia: pizza 8-10 minut, bułeczki 15 minut |

 

Spód:

  • 2 1/4 szklanki (560 ml) mąki chlebowej (lub chlebowej wymieszanej z razową)
  • 1 łyżeczka drobnej soli kuchennej
  • 20 g świeżych drożdży lub 1/2 łyżeczki suszonych
  • 1/8 szklanki (30 ml/ 2 hojne łyżki stołowe) oliwy z oliwek extra virgin
  • 1 szklanka ciepłej wody  (ok. 36 stopni)
  • 1 łyżeczka cukru

 

Przygotowanie spodu:

  1. W dużej misce rozkruszyć świeże drożdże, dodać wodę, cukier, oliwę i kilka łyżek mąki. Wymieszać i odstawić na 15 minut do wyrośnięcia. Dodać resztę mąki, wymieszanej z solą. Szybko wymieszać. Zamoczyć ręce w oliwie, zagnieść kilkoma ruchami (bez przemęczania się proszę) kulkę i obtoczyć dodatkowo w oliwie.
  2. Miskę przykryć luźno folią spożywczą (nie szczelnie!), wstawić do lodówki na minimum dwie godziny, ale najlepiej całą noc. Może tam stać spokojnie kilka dni i nic mu nie będzie. A i tak urośnie jak na drożdżach. :)
  3. Następnego dnia wyjąć ciasto z lodówki (najlepiej 2 godziny przed pieczeniem), żeby się ogrzało. Można od razu podzielić na części. Ciasto na pizzę wyłożyć na wysmarowaną oliwą blaszkę i rozciągać na cienki placek. Ciasto na bułeczki podzielić na 6 w miarę równych części, wyłożyć na drugą blaszkę – wysmarowaną oliwą i wysypaną mąką.
  4. Rozgrzać piekarnik do możliwie najwyższej temperatury. U mnie 250ºC. Przed samym pieczeniem na pizzę wyłożyć dodatki (lepiej mniej, niż więcej). Posypać suszonymi lub świeżymi ziołami. Piec około 8 minut na najniższej półce w piekarniku. Można na sam koniec przełożyć na górę, żeby ser nabrał złotego koloru.
  5. Bułki: wstawić i zmniejszyć temperaturę do 200 ºC. Piec 15 minut na środkowej półce (lub tej nieco niższej). Wystudzić.

 

 

Dodatki do pizzy:

Moja propozycja: podziel pizzę w myślach lub lekko zaznacz nożem 6 kawałków. Na każdy połóż nieco inne składniki. Moja była dziś taka:

  1. 4 sery: tarty ser gouda, parmezan, mozzarella, kawałki gorgonzoli, odrobina dymki.
  2. Ham’ska pizza: sos pomidorowy, gotowana szynka drobiowa, pomidorki koktajlowe, kilka oliwek.
  3. Zielono mi: cebulka dymka, młody czosnek (łodyżki), kukurydza, pomidory.
  4. Oliwny ser: mozzarella, bardzo dużo oliwek.
  5. Tradycja: ser, szynka, kukurydza, papryka.
  6. Stuningowane sery: 4 sery na sosie pomidorowym, z pomidorkami koktajlowymi.

 

 

Inne pożądane dodatki:

Te na czerwono z linkami do oryginalnych przepisów. Linki otworzą się w nowej karcie.

  1. Zielone pesto, ser feta, pomidorki koktajlowe.
  2. Tapenade z czarnych i zielonych oliwek.
  3. Peppeproni, bekon, kapary.
  4. Zielony grożek (świeży lub mrożony, zblanszowany), skóra z cytryny, zielone szparagi, parmezan.
  5. Pieczarki, cebula, ser żółty, ogórek kwaszony.
  6. Sos BBQ, pieczony kurczak, czerwona cebula, świeża mozzarella, natka pietruszki.
  7. Surowy łosoś w drobnych kawałeczkach (i tak się upiecze w takiej temperaturze), koperek, skórka z cytryny, na spód sos szwedzki do ryby.
  8. Czarne oliwki, ser feta, pomidory, bazylia. Na spód: hummus.
  9. Ostry sos pomidorowy, czerwona fasola, usmażone mielone mięso, świeże chili, świeża kolendra.
  10. Dżem figowy, świeża mozzarella, prosciutto, rukola.
  11. Mnóstwo zaskakujących dodatków znajdziecie też na filmiku w poprzednim wpisie o pizzy (z suszonymi drożdżami). Polecam obejrzeć i przekonać się, że to jest naprawdę takie proste.
  12. Domowe pesto, pieczona cebulka, cukinia, orzeszki pinii.
  13. Ricotta, świeży szpinak, młody czosnek, parmezan (klasyka gatunku już niemal).
  14. Osłowaty ser, czyli Ser Osioł: feta, salami, salami, czarne oliwki, pomidor (i inne szalone pomysły o wariackich nazwach do spróbowania w restauracji!).
  15. Niewątpliwie pozostało jeszcze wymienić pizzę Marherita z sosem pomidorowym, serem mozzarella i pomidorkami…

 

A bułeczki doskonałe z:

  • masłem,
  • wiosennymi warzywami,
  • twarożkiem z rzodkiewką,
  • sałatą, szynką i majonezem,
  • jajkiem na miękko (szczególnie, kiedy są jeszcze ciepłe),
  • tym wszystkim, na co macie ochotę.

 

Smacznego!

A ja wracam do pakowania…

Kiedy wrzucam ten wpis, jest już porażające nerwy jutro. Coraz bliżej do rana. Położę się na kupie ciuchów i rano pomyślę, co dalej.

Baby są jakieś inne!

The following two tabs change content below.

Zytka Maurion

?! Niech następne pokolenia piszą moją biografię.

Ostatnie wpisy Zytka Maurion (zobacz wszystkie)

3 myśli nt. „Pizza Karpiel-Bułecka

  1. Może nie jest to lekka odchudzająca kuchnia ale z pewnością nadaje się na EURO – można nakarmić partnera i jego kumpli :) Oczywiście kobiety na babskich imprezach też wcinają te niezdrowe węglowodany. A ja na moim blogu doradzam na czym można taką piękną pizze podać hehe :)

    • Witam serdecznie :)

      Czy jest to zdrowe, czy też nie, decydują w sumie dodatki. Można tak skomponować pizzę, żeby była totalnie w wersji light i wtedy na pewno nie zaszkodzi. Poza tym, ciasto z pełnoziarnistej mąki można wymieszać z otrębami i otrzymać genialny składnik zdrowego dania. Cóż, ja szczęśliwie zupełnie nie muszę przejmować się wagą, ale fakt, pizza raczej nie odchudzi. ;)

      Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>